Steve De Shazer

Steve de Shazer és Insoo Kim Berg

pszichoterapeuta

Megoldásközpontú megközelítés megalkotói Steve de Shazer és felesége Insoo Kim Berg. Steve de Shazer (1940-2005) pszichoterapeuta, a megoldásközpontú módszer iskolateremtője. Eredetileg klasszikus zenét tanult a wisconsini egyetemen, majd jazz-szaxofonista lett. Ezt követően szerzett szociális munka diplomát. Kortársa a Palo Alto-i nagy nemzedéknek, John Weaklandhez élethosszig tartó barátság fűzte. 1978-ban alapította a Brief Family Therapy Centert (Milwaukee, WI), feleségével, Insoo Kim Berggel. Hat jelentős könyvet írt, valamint számtalan szakcikket. Nemzetközi hírű kiképző volt.

Insoo Kim Berg (1934-2007) a megoldásközpontú terápia egyik kifejlesztője. Koreai származású, eredetileg farmakológiából doktorált. 1957-ben tanulni ment az USA-ba, ahol érdeklődése a szociális munka, a tanácsadás és a pszichoterápia felé fordult. Tíz könyvét jegyzik.

A megoldásközpontú irányzat megközelítésében a kivételeknek, a jól sikerülő megoldásoknak, a tünetmentes időszakoknak jut kiemelt szerep. A szakemberek azt vizsgálják, mi és hogyan történt a megszokottól eltérően, amikor nem jelentkezett a tünet. Szemléletükben ez jelenti a megoldás kulcsát. Fókuszban a kivételek, a megoldások vannak, amikor nincs jelen a probléma. Szerintük a baj eredete a probléma középpontba kerülése, ami a korábbi sikeres megoldásokat törli. A terápia célja a változás, ami a már változott, javult részek kiemelésével, a korábbi megoldások és kivételek keresésével, a változás konkrét jeleinek keresésével támogatható. Az üléseken a kliens számára kedvező eredményt hozó akciók, a kívánt viselkedés előidéző tényezők gyűjtésével foglalkoznak. Speciális technikáik közé tartoznak a skálák, csodakérdés, megoldási mintákat és a belső erőforrásokat feltáró kérdések. Főként olyan feladatokat adnak, amelyek a kliens figyelmét saját erőforrásaira irányítják. A terapeuta csak facilitál, a kliens a megoldás kulcsa.

A megoldásközpontú megközelítés remekül kombinálható a rendszerállítás eszközeivel, iskolánk tantervének része ezen szemlélet oktatása.